spelen leren 4.jpeg?1240428288&focus=49.19 59

Visie

Samen

Ouderbetrokkenheid is voor ons de basis voor succesvol onderwijs. Samen met de ouders werken we aan een warm schoolklimaat waarin opvoeding, onderwijs en zorg elkaar positief versterken, gefundeerd op wederzijds respect en een goede communicatie. Vanuit deze gedachte werken wij samen met de ouders aan de optimale ontwikkeling van hun kind.
 

Gezonde omgeving

Met het certificaat Bewegen en Sport (Gezonde School) staan wij voor het aanmoedigen van een gezonde leefstijl. Aandacht voor sport en bewegen in het onderwijs zorgt voor een betere gezondheid, energie en meer zelfvertrouwen bij leerlingen. Ook is het goed voor de sociale en cognitieve ontwikkeling: leerlingen leren samenwerken, doelen stellen en met winst en verlies omgaan. Wij hebben een uitgewerkt programma bewegingsonderwijs onder begeleiding van vakdocenten gymnastiek, besteden veel aandacht aan bewegend leren, bieden gratis naschoolse sport vanaf groep 5 aan en geven motorische remedial teaching voor leerlingen die meer aandacht nodig hebben op motorisch gebied. Ook Daarnaast stimuleren wij bij de kinderen een gezond eetpatroon en het leren maken van bewuste keuzes hierin.
Bij een gezonde leefstijl hoort ook sociaal weerbaar zijn! Wij werken systematisch met de leerlingen aan het uitdragen van gewenst gedrag en het respect hebben voor elkaar; tenslotte komt een kind pas tot ontwikkeling wanneer het goed in zijn vel zit en zich veilig voelt. Kwink is de lesmethode die wij daarbij gebruiken. De methode geeft een positieve insteek in het (zelf)reguleren van gedrag. Ook is er in de methode Kwink aandacht voor leren reflecteren, groepsvorming, stress meten en relativeren.
 

gezonde school




 
logo kwink sociaalemotioneelleren

Presteren

Wij stimuleren kinderen in hun ontwikkeling, door hen net boven hun eigen niveau uit te dagen. We hebben positief hoge verwachtingen! Daardoor leren de kinderen vanuit hun eigen betrokkenheid en nieuwsgierigheid. Voor het jonge kind betekent dit werken door spelend te leren, aansluitend bij de belevingswereld. De leerkracht draagt zorgt voor een rijke speelleeromgeving en biedt door middel van impulsen waardevolle leermomenten aan. Voor het oudere kind is het essentieel inzicht te krijgen in het doelgericht verbeteren van hun eigen leerresultaten. Directe feedback door middel van het werken met Chromebooks is hierbij een effectief hulpmiddel. Alle leerlingen vanaf groep 5 werken dagelijks met een Chromebook voor rekenen, taal en spelling. De andere vakken worden gewoon met pen en op papier verwerkt. In de groepen 1 t/m 4 wordt naast leren op papier, daar ligt de focus, gewerkt met tablets om hen kennis te laten maken met digitale middelen.
 

afbeelding 21eeuwsevaardigheden

Moderne maatschappij

Technologie speelt een steeds grotere rol in de samenleving. Kinderen hebben 21-eeuwse vaardigheden nodig om hierop voorbereid te zijn. Dit zijn competenties als creativiteit, samenwerken, probleemoplossend vermogen en kritisch denken. Verder is een betrokken, ondernemende, nieuwsgierige houding belangrijk.

Wetenschap, techniek en ICT bieden bij uitstek de kans om het onderzoekend en ontdekkend leren uit te lokken. We zijn ons bewust van de steeds veranderende digitale wereld en spelen hierop in door middel van mediawijsheidlessen en digitale geletterdheid. Hierbij leren de kinderen omgaan met het maken van keuzes, het onderscheiden van belangrijke zaken in de digitale wereld en het werken met verschillende programma’s. Onze toekomstvisie is dat iedere leerkracht onderzoekend en ontdekkend leren integreert in de schoolvakken.
 


Identiteit

De Oostwijzer Orion is een katholieke basisschool waar iedereen welkom is. We vinden het belangrijk dat alle kinderen zich veilig, gezien en gewaardeerd voelen. We werken vanuit christelijke waarden zoals respect, zorg voor elkaar, eerlijkheid en samen delen. Deze waarden vormen de basis voor hoe we met elkaar omgaan, iedere dag opnieuw.
Regelmatig staan we stil bij bijzondere momenten, soms ook in de Oosterkerk. Tijdens deze vieringen is er aandacht voor feestdagen zoals Kerst en Pasen, maar ook voor samen zijn en het vieren van wat ons verbindt. Op een luchtige en toegankelijke manier wordt er afwisselend voorgelezen uit de (kinder)bijbel, zingen we liedjes en doen we korte gebedjes. Zo maken we op een speelse manier ruimte voor bezinning en verbinding.

Onze school is een plek waar kinderen met verschillende achtergronden, geloven, talen en culturen samen leren. We vinden het mooi dat iedereen anders is en leren kinderen om met een open blik naar elkaar te kijken. We willen een goede afspiegeling zijn van de samenleving. Burgerschap is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. We leren kinderen om actief mee te doen in de maatschappij, verantwoordelijkheid te nemen en respectvol met anderen om te gaan. Zo groeien ze op tot betrokken en bewuste mensen in de wereld om hen heen. We richten ons op wat mensen met elkaar gemeen hebben, niet op de verschillen. Zo bouwen we samen aan een fijne school waar iedereen zichzelf mag zijn en tot zijn recht komt.